Det som är gott är nyttigt!

Detta är från början min systers uttalande och det är hon som lagt grunden för denna inställning, som vi internt kallar ”Petra-dieten”. Där grundregeln är att du endast ska äta sådant som är gott! Det finns lite man behöver tänka på dock.

Fika med chokladtryffel.

Jag förstår om man tycker att detta verkar för bra för att vara sant, men läs vidare, så ska ni se att det finns logik i det. Det handlar främst om att lära sig tänka efter lite och verkligen bry sig om vad man äter. Det handlar också om att det ska vara gott både innan, under tiden och efter man ätit. För att uppnå det så finns några underregler.

Ät endast det som är gott!
Japp, du läste rätt. Du ska endast äta god mat. Så ingen mat som är smaklös eller tråkig eller som du tycker är rent av äcklig. Ju mer smakrik maten är, desto enklare är det att äta en lagom portion. Det är främst de där smaklösa sakerna som endast stimulerar vår smak utan några direkt dofter som vi kan vräka i oss massor av, som chips och godis. Så krydda ordentligt, men håll det till ganska rena dofter, så man kan urskilja smak och doft. Och låt maten på det sättet vara smakrik. Nu har du säkert fastnat i tanken att ”chips och godis är ju gott ändå, så det här går inte ihop”. Men det måste ju vara gott även efter, en godisbit kan vara jättegott ibland, men känslan efter att ha tryckt i sig en hel godispåse är sällan särskilt god. Vilket för oss till nästa punkt.

Ät långsamt
För att inte bli så där äckelmätt efter man ätit, är det viktigt att man tar sig tid att äta och lär känna sin kropp. Ät bara så att du blir lagom mätt. Det ska kännas gott även en timme efter måltiden. Lär dig vad som passar just dig för att du ska kunna må bra och kunna ha en god magkänsla hela tiden. Men undvik att stressa i dig maten och tvinga aldrig i dig mat. Du kommer aldrig få en god känsla av den maten, och den smakar troligtvis inte så gott under tiden du äter den heller. Utan ät mat som tilltalar alla sinnen och reflektera över det du äter och hur det smakar.

Ät varierat
Allting blir äckligt i för stor mängd, för att illustrera detta ska vi göra en övning:
Föreställ dig att du stoppar en bit av den mat du tycker allra bäst om i din mun. För mig är det en chokladbit, men kan vara vad som helst. Kanske en bit perfekt grillat kött, en pastarätt eller färska räkor. Känn smaken och doften av detta som är det allra bästa du vet, känn hur det vattnas i munnen. Nu vill jag att du föreställer dig att du kommer få äta endast denna maten… varje dag… för resten av ditt liv…
Smakar det fortfarande lika gott?
Vi behöver variation för att något ska smaka gott, och vi behöver äta varierat för att må bra. Vår kropp behöver olika typer av mat. Ju mer olika saker vi äter, desto mindre risk är det att drabbas av några bristsjukdomar. Det är också i kontrasterna och variationen som vi hittar de godaste smakkombinationerna, vilket jag belyste förra veckan.

Med dessa grundregler satta, så vågar jag påstå att det som är gott också är nyttigt! Så sluta ha dåligt samvete eller tvinga i dig mat du egentligen inte tycker om. Njut av maten du äter och fokusera på att äta så varierad och smakrik mat som möjligt!

Variationer av choklad 😉

Ses nästa vecka! /Ann

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *